Дефіцит пального в Україні пішов в історію, ба більше, намітився стійкий тренд до здешевлення пального. З початку року бензин втратив біля 10% вартості. Водночас на ринку пального проявилися дві важливі тенденції – по-перше, через доступність ресурсу відновили торгівлю поодинокі АЗС в невеликих містах і селищах, по-друге – через дії агресора в Україні припинила роботу суттєва частина так званих міні-НПЗ. Це напів- , а частіше нелегальні виробники, з дуже низькою глибиною переробки, які в Україні вже встигли отримати прізвище «самовари». Саме вони донедавна наводнювали ринок неякісним пальним. Як ці фактори вплинули на загальну картину з якістю бензину? В цьому розбиралися експерти Інституту споживчих експертиз.
Отже, дослідники відібрали проби бензину А-95 в найбільших всеукраїнських мережах (WOG, SOCAR, ОККО, ANP, PRIME, АВІАС, MARSHALL, AMIC, SHELL), а також у серйозних регіональних гравців (київські KLO та AVANTAGE 7, запорізький ZOG та PARALLEL, , полтавську BVS, дніпровську NEFTEK, харківська ОВІС та мережі CHIPO та U.GO). Експерти не оминули увагою і невеличкі мережі, які оперують в райцентрах і невеликих містах (24\7, KRAFT, LN ENERGY, DNIPRO OIL GROUP). Крім того, було перевірено і «брендові» сорти бензину А-95 в великих мережах, а саме SOCAR NANO, WOG MUSTANG, ОККО PULLS, КLO VENTUS, SHELL V-POWER.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, синю – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, червона – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об’ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.
У цій групі сюрпризів не виявилося, як і повинно бути у преміального пального. Всі зразки отримали оцінку «відмінно». Експерти відзначили відсутність шкідливої сірки у зразка SOCAR NANO (всього 3 мг/кг). Найбільший запас по октану у WOG MUSTANG (96,7 од.), а самий низький рівень бензолу у ОККО PULLS (0,42 %).
У зеленій зоні лідерів опинилися цілих 9 мереж, це рекорд останніх років досліджень. WOG, SOCAR, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, CHIPO, ZOG та ОВІС. Показники у бензинів, придбаних у цих мережах, були значно кращими від вимог ДСТУ. Для початку було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Найбільші значення зафіксовано у WOG (97,6 од.) та SOCAR (97,5). Відмінно – ОККО (96,6) та PRIME (96,5). У «дев’яносто п’ятого» KLO, CHIPO, ZOG та ОВІС – теж вище 96 одиниць. За таких показників октанового числа двигун працює на повну віддачу, витрати пального більш економічні. Далі визначили вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довготривалості роботи двигуна, його ресурсу. Мінімальні значення виявлено у бензинах А-95, придбаних в мережах SOCAR, ZOG та AVANTAGE 7 (по 6 мг/кг). Це із запасом перекриває допуски Євро 5. Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у ОККО – лише 24,6 %, та CHIPO (24.5%). Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, може зменшити ресурс двигуна до десяти разів, та може викликати захворювання на рак у пішоходів. Найбільш «чистий» бензин у KLO (0,38 % при нормі не вище 1%), ОККО та WOG ( по 0,40%). Загалом, з результатів «зеленої» зони чітко видно, що це якісний продукт з європейських заводів з глибоким рівнем переробки нафти.
В синю зону потрапила велика група заправок, в основному та званих лоукостерів. Це мережі, які зазвичай продають дешевше, ніж лідери ринку. Бензин А-95 у BVS, MARSHALL, AMIC, SHELL, NEFTEK, PARALLEL відповідав стандарту Євро 5, але з показниками, ближчими до граничних норм. Цікавий тренд полягає в тому, що в цю групу «переїхали» мережі, які раніше були завсідникам червоної зони. Співпадіння? Експерти так не думають, а причини метаморфози описано нижче.
У червоній зоні цього разу в основному АЗС малих регіональних мереж та поодиноких заправок, які в основному торгують в невеликих містах та селищах. Єдине виключення з правил – всеукраїнські мережі ANP та АВІАС, але ці компанії останнім часом в принципі лихоманить, так що результати важко назвати несподіваними. Як не дивно, октанове число було набагато нижчим від необхідного тільки в одному зразку, придбаному на АЗС 24/7 в Дніпропетровській області – 92 одиниці. Це чіткий маркер саморобного палива, виготовленого в кустарних умовах. Що стосується шкідливої для екології та повітря сірки – то перевищення в тридцять п’ять (!) разів було виявлено у зразку АЗС KRAFT (352 мг/кг при нормі не більше 10). Але і це виявилося лише жалюгідною пародією в порівняні з реально «крутими» хлопцями – кількість сірки у пробі DNIPRO OIL GROUP перевищувала норму в 70 раз, тобто 706 мг/кг. Це щось захмарне. Об’ємна частка отруйного бензолу в пробах цих мереж теж не відстала. В бензині з АЗС KRAFT – майже чотирикратне перевищення (3,82%), а у DNIPRO OIL GROUP взагалі понад семикратне! Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. При такій величезній кількості бензолу, проблеми зі здоров’ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Власне, як і фактично гарантована поломка автомобіля.
Загалом, результати дослідження виявили декілька цікавих тенденцій. По-перше, кількість фальсифікованого ресурсу на ринку значно знизилася. Експерти однозначно пов’язують це зі зменшенням кількості кустарних виробництв, так званих міні-НПЗ. Найбільші з них розбили російські бомби та снаряди, інші зменшили об’єми через проблеми з ресурсом та логістикою. Саме тому багато мереж з «червоної» зони перемістилися в «синю», оскільки тепер доводиться все ж таки торгувати імпортованим пальним. А та кількість кустарного пального, яка залишилася, пішла в основному малим регіональним мережам, оскільки їм не потрібні значні об’єми. Тому автомобілістам з невеликих міст та селищ експерти рекомендують проїхати зайвих кільканадцять кілометрів до великої заправки, аби не втрапити в халепу.
АЗС(дослідження по ДСТУ 7687:2015) | Октанове число(дослід. метод)(норматив – не менш 95 од.) | Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) | Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) | Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0) |
WOG | 97,6 | 7 | 26,5 | 0,40 |
SOCAR | 97,5 | 6 | 28,7 | 0,42 |
ОККО | 96,6 | 8 | 24,6 | 0,40 |
PRIME | 96,5 | 7 | 25,7 | 0,55 |
КLO | 96,2 | 7 | 28,8 | 0,38 |
AVANTAGE 7 | 95,7 | 6 | 30,6 | 0,62 |
ZOG | 96,3 | 6 | 31,6 | 0,45 |
CHIPO | 96,2 | 7 | 24,7 | 0,76 |
ОВІС | 96,1 | 7 | 30,0 | 0,66 |
BVS | 95,9 | 6 | 28,6 | 0,81 |
NEFTEK | 95,1 | 6 | 27 | 0,85 |
AMIC | 95 | 10 | 27,7 | 0,86 |
MARSHALL | 95,7 | 8 | 27,6 | 0,88 |
SHELL | 95,5 | 8 | 23,7 | 0,73 |
PARALLEL | 95,9 | 10 | 30 | 0,805 |
ANP | 95,9 | 16 | 28,5 | 0,47 |
АВІАС | 95,5 | 43 | 28,6 | 0,78 |
U.GO | 95,2 | 15 | 30,6 | 0,43 |
24\7 | 92 | 9 | 25,2 | 0,84 |
KRAFT | 95,3 | 352 | 22,7 | 3,87 |
LN ENERGY | 95,2 | 12 | 31,8 | 0,970 |
DNIPRO OIL GROUP | 96 | 706 | 12,5 | 7,36 |
АЗС (Преміум)(дослідження по ДСТУ 7687:2015) | Октанове число(дослід. метод)(норматив – не менш 95 од.) | Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) | Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) | Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0) |
SOCAR NANO | 96,5 | 3 | 28,5 | 0,75 |
WOG MUSTANG | 96,7 | 5 | 27,7 | 0,68 |
КLO VENTUS | 96,1 | 7 | 29,6 | 0,78 |
ОККО PULLS | 95,7 | 5 | 28 | 0,42 |
SHELL V-POWER | 95,8 | 8 | 28,1 | 0,57 |