Замість домашньої — «хмарна кухня»

Для багатьох активних людей витрачати час на приготування їжі – неприпустима розкіш. Ідучи в ногу з часом, супермаркети кинулися заповнювати нішу, з якої поступово йдуть ресторатори. Мережі продуктових супермаркетів збільшують розміри кулінарних відділів магазинів та відкривають фудзони. Навіть у мережах будівельних гіпермаркетів відкриваються зони з продуктами та готовою їжею. Кількість ресторанів без посадкових місць або «хмарних кухонь» зростає в геометричній прогресії.

Dark kitchen Glovo

Зараз українців годують, наприклад, «Сільпо», частина магазинів АТБ, «Епіцентр», інші торгові мережі, в тому числі магазини споживчої кооперації, деякі мережі  автозаправних станцій тощо. Тренд їжі навинос задали численні локдауни, та справа не тільки в них.

У 2019 році в Україні з’явився новий тип послуг у сфері громадського харчування: «хмарні кухні» або dark kitchen – ресторани без посадкових місць. Маючи велику кухню і штат кухарів, компанії готували їжу навинос  з кур’єрською доставкою.

За словами CEO (СEO — це абревіатура Chief Executive Officer, у перекладі на солов’їну — головний(генеральний) виконавчий директор) та співзасновника компанії з автоматизації закладів громадського харчування Poster Родіона Єрошека, кількість закладів —  клієнтів Poster, які працюють виключно на доставку їжі, з липня 2020 року по листопад 2021 року зросла у вісім разів.

Причиною стрімкого зростання віртуальних ресторанів став занепад фізичних закладів громадського харчування через карантинні обмеження.

Так, виручка закладів громадського харчування, які з 18 жовтня почали працювати в «червоній» зоні, тобто мали право приймати відвідувачів у залах тільки за умови 100% вакцинації чи негативних тестів, за тиждень впала на 34% порівняно з попереднім тижнем, коли ці обмеження не діяли. Відвідування закладів скоротилося на 30%, а розмір середнього чека – на 28%.

Це змушує традиційні заклади пропонувати доставку готової їжі. Лише за останні три місяці частка таких замовлень у ресторанах та кафе зросла на 60%.

До нових реалій пристосовуються і супермаркети. У квітні 2020 року один з найбільших ритейлерів Fozzy Group запустив послугу доставки товарів, у тому числі готової їжі, через мережу «Сільпо». Експансію на новий ринок у компанії пояснюють не лише локдаунами, а й технічною готовністю до такого кроку, а також зміною поведінки українців. За пів року Fozzy Group відкрила 15 dark kitchen і до кінця 2021 року планує відкрити ще три-чотири. Висока щільність «хмарних кухонь», розраховують у компанії, дозволить знизити витрати на доставку та скоротити час доставки продукції.

«Доставка їжі перетворюється на сервіс повноцінного харчування. Найбільш популярними в «Сільпо» Resto є три категорії готової їжі: піца, суші та бургери. Це пояснюється зручністю їх транспортування», – повідомили у пресслужбі Fozzy Group.

Вільна ніша в продуктовому ритейлі привабила і компанію «Епіцентр К», більш відому як продавця будівельних матеріалів. Якщо раніше вона розвивала кафе та ресторани Benicassim, то навесні 2021 року почала відкривати продуктові магазини Food Market з власним фудкортом у форматі Eat&Go.

«Епіцентр К» вже відкрив 20 магазинів Food Market, у планах – розширитися на всю мережу гіпермаркетів, яких налічується понад 60. «Залежно від формату та площі магазинів реалізовуємо різні формати фудзон. Десь це великі фудкорти на 70 посадкових місць, десь – невеликі кава-поінти з випічкою та десертами», – розповів керівник проєкту Food Market компанії «Епіцентр К» Олег Шкаровський.

Він визнає, що на рішення розвивати напрямок готової їжі вплинули карантинні обмеження, і попит на новий сегмент у мережі стабільно зростає. «Ми задоволені результатами роботи фудзон, спостерігаємо позитивну динаміку відвідуваності та продажів», — резюмує менеджер.

Збільшення частки їжі поза домом, на думку Єрошека, здебільшого пов’язане з новими поведінковими звичками молоді у світі та Україні.

«Виросло покоління, яке не протиставляє ресторани домашньому приготуванню: почати день з кави в кав’ярні або замовити піцу в офіс стає звичною справою  для молодих людей. Через це на ринку України активно зростають сегменти доставки, кав’ярень, пекарень та фастфуду», – каже він.

Найбільший в Україні дискаунтер відкрив 76 відділів готової їжі під брендом «АТБ-кафе».

«Час стає дуже цінним ресурсом для робочого населення. Це передумова зростання категорії готових страв. Також зростає запит на якість і розмаїття їжі. Конкуренція в цьому сегменті дуже жорстка», – повідомили в АТБ.

Джерело: https://www.epravda.com.ua/ Світлина  «хмарної кухні»  Glovo з сайту https://rau.ua/

Теги

Новости по теме