У Франції мережа супермаркетів E.Leclerc однойменного кооперативного товариства заморозила ціну багета на рівні 29 євроцентів на 6 місяців, чим спричинила скандал. За словами представників компанії, рішення продавати багет за ціною втричі нижчою за середню має захистити жителів країни від інфляції та підвищити купівельну спроможність французів — проте з цією думкою не погодилися ні власники невеликих пекарень-булочних, ні деякі політики.
На «занижену» ціну «французької булки» звернули увагу тамтешні журналісти, намагаючись пояснити акцію E. Leclerc. Для порівняння: у булочних багет коштує близько одного євро, а в інших великих торгових мережах — трохи менше.
У E.Leclerc запевнили, що якість продукту не зміниться, а тримати ціну на тому ж рівні за зростаючих тарифів на зерно можна буде, скоротивши маржу.
Однак голова національної федерації сільськогосподарських профспілок FNSEA Крістіан Ламбер вважає, що вартість багета не може бути настільки низькою, а E.Leclerc «бреше» і продає хліб собі у збиток заради реклами.
“Демпінг” кооперативної мережі, що налічує у Франції близько 720 магазинів, піддала критиці і Валері Пекресс, кандидат на виборах президента Франції від правої партії “Республіканці”. «Це дуже небезпечно, і ми знаємо, що Leclerc компенсує ціну на багет зростанням вартості інших продуктів. Насправді, це не допомога французам, а спроба залучити клієнтів у магазин», — сказала Пекресс на зустрічі з представниками сільського господарства.
У тому ж дусі висловився лідер крайньої лівої партії «Непокірна Франція» Жан-Люк Меланшон, який також боротиметься за посаду президента у 2022 році. За його словами, це призведе до “катастрофи для інших виробників хліба”, які “можуть лише піднімати ціни на тлі зростання вартості електрики та сировини”.
А голова Національної конфедерації хлібобулочних та кондитерських виробів Франції (CNBPF) Домінік Анракт зауважив, що всього в країні 30 тисяч дрібних пекарень, які в середньому продають 300 багетів на день. “Якщо вони будуть втрачати по 100 клієнтів на день, вони просто загинуть”, – прогнозує Анракт.
У відповідь керівник компанії Мішель-Едуард Леклер сказав, що полеміка «не має підстав». “Ми не піднімали ціни, а лише заморозили їх”. Він додав, що зростання вартості зернових культур уже враховано в ціні 29 центів. Крім того, за собівартістю, тобто приблизно за 30 центів, багет продають у торговельній мережі вже майже рік, і раніше навколо цього не точилась полеміка.
Із чого складається вартість багету?
Як стверджує асоціація “60 мільйонів споживачів”, вартість зерна насправді не так сильно впливає на ціну багета. Сировина обходиться виробникам у невеликих булочних, які продають багет за 90 центів, у 28 центів. Ще 32 центи витрачаються на оплату праці, а 18 центів — на інші витрати. У результаті в середньому, як стверджують в асоціації, булочним вдається заробити близько 10 центів на багеті.
У великих торгових мережах ситуація інша — там у розрахунку на один багет на оплату праці йде лише 15 центів. Сировина через великі обсяги також коштує дешевше – близько 22 центів, а інші витрати коштують 13 центів. У результаті на одному багеті магазин не заробляє практично нічого або навіть іде в мінус, упевнені експерти. Прибуток великі супермаркети одержують за рахунок інших товарів.
Джерела: https://www.rfi.fr/ru https://rosng.ru/