У добу стримінгових сервісів є сенс повернутися до вдумливішого та повільнішого прослуховування музики, і в цьому допоможуть компакт-диски. Таку думку просуває автор щомісячного американо-британського часопису Wired Ґілад Едельман.
На відміну від вінілових платівок, які знайшли аудиторію любителів «теплого лампового звуку», формат CD вважають віджилим. Зараз у США продають на 97% менше компактів, ніж на піку їхньої популярності у 2000 році. У 2020-му у Штатах продали 31,6 мільйона дисків — для порівняння, на Spotify самі лише Bee Gees слухають 16 мільйонів людей.
Це й не дивно, адже годі уявити простіший, зручніший і дешевший спосіб слухати музику. За п’ять доларів на місяць Apple Music дозволяє одним кліком ввімкнути будь-який трек.
Однак Едельман впевнений, що стримінги створені не для серйозних меломанів. Раніше, коли людина купувала альбом на фізичному носії, вона справді слухала його повністю, з першого до останнього треку. Не в останню чергу тому, що заплатила за компакт-диск гроші.
Зараз музичний серфінг нічого не коштує. Доступність спонукає відразу вимкнути виконавця, який не сподобалися з перших звуків. Хоча алгоритми стримінгових сервісів, які пропонують нову музику, дозволяють розширити свої знання і смаки, вони заразом і роблять це знання поверховим.
На противагу, чимало меломанів звертаються до вінілових платівок, які з 2010-х років переживають відродження. Сам Едельман має 1300 платівок, але вважає вініл дуже незручним форматом. По-перше, платівки займають багато місця у квартирі й важкі, що особливо незручно для тих, хто часто переїжджає. По-друге, записи брудняться і псуються з кожним прослуховуванням; потрібно чистити не лише їх, але й голку. На половині альбому слід встати й перевернути платівку, а потім знову встати, коли запис скінчився. До того ж вініл дуже дорогий, як і програвачі для нього.
Чи має вінілова пластинка перевагу в якості звучання? Едельман переконаний, що жодної. Тож, уникаючи надмірної зручності стримінгів з одного боку та незручності платівок з іншого, він вирішив поекспериментувати та звернутися до CD. І під час цього експерименту він виявив, що слухає й переслуховує альбоми більш вдумливо, знаходячи вдалі треки, до яких би точно не дійшов на Spotify.
Крім того, стрімке згасання популярності CD зробило їх дуже дешевими — принаймні значно дешевшими, ніж це було років 10-20 тому. Новий альбом Adele на вінілі коштує в США 35 доларів, а на компакті — 10 доларів. А старих дисків можна накупити по п’ять доларів і менше.
P.S. (Ґіланд Едельман чомусь не сказав у своєму дописі про касети – у них теж «теплий» звук, і касетні магнітофони й деки зручніші й дешевші за програвачі вінілових платівок – «Споживчий ринок»).