Потрібно активно шукати шляхи подолання викликів ШІ в контексті освіти, а саме:
Також потрібно усвідомити: якщо учні бездумно копіюють відповіді з ШІ-сервісів, то це проблема в підходах до навчання.
Найпростіше — не сприймати й критикувати ШІ. Складніше — адаптуватися та трансформувати освіту. Наприклад, замість підготовки реферату, есе, аналізу твору чи відповідей на запитання, можна просити зробити за допомогою ШІ інтерактивну мапу чи інтерактивний застосунок, організувати змагання за найкращий промпт для аналізу твору, критично оцінити згенеровані результати. (Простими словами, промпт – це інструкція, яка дає ШІ зрозуміти, що від нього очікують. Він може бути коротким і чітким, або ж детальним і описовим, залежно від поставленого завдання. Чим чіткіше та інформативніше сформульований промпт, тим кращим буде результат роботи ШІ).https://outsourcing.team/ua/
Ілюстрація взята “Споживчим ринком” із сайту https://www.telegraf.in.ua/
Крім того, ми маємо змістити фокус із самостійних завдань вдома на роботу в аудиторіях. Тому що тільки взаємодія у режимі реального часу убезпечує від ризиків «чітерства» із ШІ.
Слід визнати, що НЕ варто використовувати детектори ШІ-згенерованих текстів.
Тому що вони не дають 100% гарантії. Ба більше, дають хибнопозитивні результати та помилково звинувачують учнів і студентів у шахрайстві.
Маємо уважно відстежувати дослідження про вплив ШІ на освіту.
Тому що, з одного боку, є дослідження, що навчання з ШІ ефективніші за традиційні лекції. Зокрема, студенти, які навчалися з ШІ-тьютором (ChatGPT), показали значно кращі результати: середній бал після уроку був 4.5, а у студентів із лекцій — 3.5; навчальні досягнення в ШІ-групі зросли у 2 рази швидше, ніж у тих, хто навчався традиційно.
Разом із тим, є інше дослідження, що доступ до ШІ-сервісів типу ChatGPT може зашкодити результатам навчання у довгостроковій перспективі. Тобто доступ до GPT-4 значно покращує продуктивність студентів, однак коли доступ до ШІ згодом забирають, студенти працюють гірше, ніж ті, хто ніколи не мав доступу.
Потрібно переглянути підходи до оцінювання робіт.
Тому що стара система оцінювання не передбачає, що частину завдань замість учнів і студентів фактично виконує ШІ. На щастя, дослідники вже розробили 5-бальну шкалу, що дозволяє вчителям і учням мати певну свободу дій у використанні ШІ та оцінюванні робіт:
Маємо переосмислити таксономію Блума.
Тому що студенти вже делегують штучному інтелекту деякі когнітивні задачі. Наприклад, ШІ-система Claude в основному виконує когнітивні функції вищого порядку для студентів, причому «створення» (39,8%) і «аналіз» (30,2%) були найпоширенішими задачами. Хоча ШІ-системи демонструють ці навички, це не перешкоджає учням також залучатися до цих навичок, наприклад, спільно створювати проєкт.
Потрібно усвідомити, що студенти різних дисциплін взаємодіють з ШІ по-різному.
Наприклад, Anthropic виділяють 4 моделі взаємодії із ШІ, які по-різному впливають на навчання:
Маємо чітко сформулювати, що передбачає ШІ-компетентність.
Наприклад, дослідження визначають 12 компетенцій із генеративного ШІ:
Слід задуматись, які професії ШІ суттєво трансформує.
Тому що, можливо, ми готуємо студентів до професій, яких майже не існуватиме через 5–10 років або які суттєво зміняться за змістом. Перекладачі та копірайтери — перші, хто вже відчули вплив генеративного ШІ.
Навчальні заклади мають підготувати чіткі політики щодо використання ШІ.
Тому що серед викладачів і студентів/школярів все ще багато невизначеності щодо того, коли можна використовувати ШІ і як саме використовувати.
Якщо не можеш побороти це, очоль це…