Журнал Forbes назвав телеканали «найменш привабливим бізнесом року» в Україні. З початку повномасштабної війни провідні канали повністю втратили доходи від реклами, мовлячи в єдиному марафоні. Медіагрупи провели масові скорочення і запустили неповні сезони восени. Крім цього, значну конкуренцію ТБ склали телеграм-канали.
Про це йдеться у матеріалі «Головні явища року за версією Forbes».
«Телебачення цього року перестало бути дорогою іграшкою найбагатших. І стало іграшкою дуже дорогою та майже непотрібною», – пише Forbes.
З початку повномасштабної війни найрейтинговіші канали медіагруп втратили можливість продавати рекламу, перейшли в режим спільного мовлення в межах цілодобового марафону «Єдині новини».
Видання відзначає, що отримувати рекламний дохід медіагрупи почали з кінця квітня, але лише на телеканалах, не залучених до спільного марафону. Утім, ціни на рекламу суттєво впали. За інформацією директора з ТБ-інвестицій та баїнгу Razom Group Ігоря Полосьмака, дисконт досягає 30-40%.
Forbes пише, що на рекламні доходи ТБ вплинула й зупинка досліджень телеаудиторії, які не оприлюднюються з кінця березня. За інформацією Всеукраїнської рекламної коаліції, у 2022 році обсяг прямої ТБ-реклами скоротився майже на 80%, а спонсорство – на 87%.
Видання зазначає, що через зменшення доходів телеканали, які й до цього були дотаційними, скорочують витрати. Навесні в медіагрупах пройшли масові звільнення. 1+1 media та Starlight Media запустили не всі шоу на початку осіннього премʼєрного сезону, медіагрупа Inter взагалі його не почала.
Крім того, влітку телевізійний ринок залишив один із ключових гравців – «Медіа Група Україна» Ріната Ахметова. Хоча компанія СКМ, яка володіла компанією, заявила, що здає ліцензії в межах антиолігархічного законодавства, є й інша версія причин такого рішення Ахметова. Вона полягає у тому, що «медіа стало непосильним тягарем для власника, який втратив частину металургійного бізнесу й не захотів більше підтримувати дороге телебачення». Як пише Forbes, у компанії стверджують, що за роки існування медіагрупи Ахметов вклав у неї $1,5 млрд.
За три місяці колишні працівники «України» створили нове медіа: спочатку ютуб-, а потім телеканал «Ми – Україна». «За два тижні після офіційного запуску компанія отримала ліцензію на супутникове мовлення та дозвіл у цифровому мультиплексі МХ-2. А також увійшла в пул виробників телемарафону «Єдині новини». Це не звичайна історія: телеканалу «Прямий», повʼязаному з Петром Порошенком, досі не вдалося ні те, ні інше. Видання УП повʼязує новий телеканал «Ми – Україна» з Офісом президента», – пише видання.
Водночас Forbes називає телемарафон «недешевою іграшкою». За даними видання, 1+1 media щомісяця інвестує в марафон близько $1 млн власних коштів, а держава поки що не платить телеканалам відшкодувань; реклами в марафоні немає.
Крім того, відзначає Forbes, «битву за читачів» у телеканалів почали вигравати телеграм-канали з невеликими редакціями. Як приклад видання наводить найпопулярніші канали «Труха. Україна» та «Украина сейчас: новости, война, Россия» з 2,7 млн та 1,8 млн підписників. Для порівняння: медіа мають в рази менше підписників (у ТСН – 934 970, в УНІАН – 874 567).