“Якщо раніше преміальні бренди рідко потрапляли в топ-10 найбільш продаваних автомобілів, то в останні кілька місяців вони істотно просунулися в рейтингу. Наприклад, BMW посідає 4 місце, Mercedes – сьоме. У топ-10 потрапив навіть Lexus. Та й інших дорогих авто продажі зростають. Наприклад, у Audi, Land Rover, Porshe вони практично подвоїлися”, – розповів глава AutoConsulting Олег Омельницький.
За 4 місяці цього року продажі елітних авто зросли, порівняно з аналогічним періодом минулого року (який охоплює два довоєнних місяці), на 112%, а у квітні – майже вшестеро. За деякими моделями в салонах стоять черги.
Пояснень такого преміального автобуму кілька.
Активно оновлюють автопарк заможні українці. “Війна вдарила по традиційній цільовій аудиторії преміум-марок не так суттєво, як, наприклад, по середньому або бюджетному сегменту. Крім того, багато хто, навпаки, вирішив не відкладати оновлення авто до кращих часів, вирішивши, що “один раз живемо”, – каже Омельницький. Багато українців побоюються вкладати кошти в нерухомість, і “зайві” гроші перетікають на інші ринки, зокрема автомобільний.
Але головна причина рекордних продажів у тому, що преміальні авто з українських автосалонів потрапили в схему.
Нещодавно правоохоронці вручили підозру львівському підприємцю, який купував елітні автівки в Україні, оформлював їх на офшорні компанії і потім відправляв до Білорусі, звідки вони потрапляли до росії. “Бізнесмену” вдалося продати 45 авто на суму понад 3 млн євро (тобто приблизно по 67 тисяч євро за авто). Утім, як підозрюють експерти, це лише вершина айсберга.
“У росію офіційний імпорт дорогих авто давно зупинено, але попит на них там зашкалює. Тому шукають обхідні шляхи. Україна тепер теж у схемі. Поставляють не тільки через Європу і Білорусь, а й через Грузію. На місцевих сайтах з продажу авто час від часу спливають машини з VIN-кодами партій з українських автосалонів. Ця схема багато в чому забезпечила рекордні продажі дорогих авто в Україні”, – зазначив Олег Омельницький.
За даними асоціації “Укравтопром”, за підсумками 4 місяців цього року в Україні було продано майже 1300 нових BMW і близько тисячі Mercedes, що забезпечило цим маркам 5 і 7 місце в топ-10 авто, які найбільше продаються, і є найкращим результатом за останні 10 років.
Статистика за квітень така. Продажі елітних авто зросли майже в 6 разів, бюджетний сегмент зріс на 184%, середньоціновий – на 348%. Тут позначається низька база порівняння. Адже у квітні 2022 року ринок тільки почав відходити від військового шоку. Але, як видно, результати за преміальними авто все одно кращі, ніж за іншими сегментами.
“Це нова тенденція для нашого ринку, вона спостерігається тільки цього року, раніше такого не було”, – каже Олег Омельницький.
За деякими моделями дорогих авто вже утворився дефіцит. Наприклад, на офіційному сайті “АВТ Баварія” (імпортер BMW) у списку “автомобілів в наявності” немає жодної моделі ходових BMW 3 series, а також “п’ятірок” і “сімок”. У салоні нам сказали, що є лист очікування і потрібно чекати поставок щонайменше кілька тижнів.
“Елітні авто, імовірно з українських салонів, з’являються також на грузинських майданчиках. Не виключено, що в схемах бере участь рядовий менеджмент наших автосалонів, допомагаючи організувати купівлю і відправлення машин. Нині це дуже вигідний бізнес, оскільки цінник на елітні авто в росії майже вдвічі вищий, ніж у нас, тобто заробітки – у десятки тисяч доларів. До слова, молдовського імпортера Mercedes за “паралельний імпорт” у росію компанія-постачальник уже позбавила статусу. Тобто ситуація, яка складається в Україні, дуже нехороша і для репутації імпортерів, і для поставок техніки”, – зазначив Омельницький.
Як повідомив голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко, вони вже звернулися до Кабміну з пропозицією вжити заходів, які дали б змогу закрити лазівку.
“Така сама ситуація була в Казахстані, але там уже вжили заходів, щоб обмежити поставки в рф авто, куплених казахами і проданих росіянам. А Україна поки що нічого не робить, і українці, які хочуть заробляти на війні та крові, мають змогу ввозити свої авто до Польщі, потім до Білорусі та рф і реалізувати їх там в обхід санкцій”, – зазначив Назаренко.
Китайська схема
Схема з елітними авто не єдина на українському авторинку. Ще одна схема, яка зараз набирає обертів, – сірі поставки електромобілів з Китаю. Йдеться як про китайські марки, так і про японські та європейські, які продаються в Піднебесній.
“У Китаї діє програма зі стимулювання продажів електромобілів – покупцям дають субсидію близько 7 тисяч доларів. Наші посередники через китайських партнерів купують авто і доставляють їх в Україну. Здебільшого вантажі йдуть у порти Румунії, а потім автомобільним транспортом у нашу країну. Найактивніше ця схема розвивається в Чернівецькій області, де вже зафіксовано рекордне збільшення реєстрацій електрокарів. Зрозуміло, що імпорт неофіційний, жодного офіційного сервісу немає. Це класичний сірий ринок, якого нам у попередні роки вже практично вдалося позбутися. На початку 2022 року частка сірого ринку не перевищувала 2%, а за підсумками 4 місяців цього року сягнула 14%, причому в окремі місяці було і 16%, і навіть 18%”, – каже Омельницький.
Поставки електромобілів з Китаю стали вигідним бізнесом, адже фактично потрібно вкластися тільки в купівлю самого авто, розмитнення електрокарів у нас нульове. А оскільки машини з салону, то і на надання їм товарного вигляду витрачатися не потрібно. Тобто підприємці заробляють по кілька тисяч доларів з кожного авто.
При цьому навіть з урахуванням логістики електромобілі з Китаю виходять порівняно недорогими, що дає змогу постачальникам запропонувати непоганий цінник.
“Наприклад, новий “сірий” електрокросовер Honda M-NV із запасом ходу 480 кілометрів можна купити за ціною до мільйона гривень. Звичайний кросовер навіть із гіршими характеристиками за такі гроші знайти складно”, – каже Омельницький.
За рахунок цього стрімко зростає частка електрокарів на українському ринку. Якщо торік вона ледь дотягувала до 5%, то цьогоріч становить уже 18%. Українців не лякають ні загрози блекаутів, ні слабкий розвиток інфраструктури для електрокарів, зокрема, китайських. “Зарядних станцій в Україні все ще недостатньо. Ба більше, у електромобілів з різних ринок різні зарядні порти, які не завжди підходять до наших зарядок. Така проблема є, зокрема, щодо авто з Китаю, тому водіям доводиться поїздити в пошуках підходящої заправки”, – каже Омельницький.
https://ukrrudprom.ua/