Ціни автогазу в Україні стали вищими, ніж у деяких країнах Європи

За інформацією Інституту досліджень авторинку в Україні, близько 18% парку легкових автомобілів оснащені газобалонним обладнанням (ГБО), тобто це споживачі скрапленої пропан-бутанової суміші (LPG). Така досить висока частка пояснюється тим, що загалом український автопарк старіший у порівнянні з європейським, до того ж насичений легковиками, розробленими ще у часи СРСР, тобто такими, що мають застарілі конструкції двигунів, які експлуатувати на бензині зараз економічно недоцільно.

Крім того, існування стереотипів серед українських покупців про «надійність та високий ресурс атмосферних моторів з великими об’ємами» сприяє поповненню нашого автопарку автівками з країн Америки, оснащеними двигунами старих зразків, без турбонагнітачів та прямого впорскування бензину, які теж не вирізняються економним споживанням бензину, і встановлення ГБО для них мало не єдиний варіант зберегти допустиму вартість експлуатації.

Коли ж порівняти частку легковиків з ГБО у парках країн Євросоюзу, вона буде вкрай незначною — менше за 1%. Причина цього — у багатьох країнах ЄС діють екологічні податки (прямі, або включені в страхування), залежні від кількості викидів CO2. Тому тамтешні покупці орієнтуються на більш сучасні рішення — авто, оснащені двигунами невеликого об’єму з турбонаддувом та прямим впорскуванням пального, які забезпечують кращу економність та продукують менше шкідливих викидів. Або й взагалі на гібриди чи електромобілі.

Проте ситуація на паливному ринку, яку ми відстежуємо завдяки нашим партнерам — аналітичній аґенції «НафтоРинок», невдовзі може змінити частку машин з ГБО в українському парку (та ринку) — вона зменшуватиметься. Адже ціна на LPG постійно зростає. На день виходу цієї статті українські АЗС відпускали «автогаз» в середньому по 35,20 грн/л, а найвища ціна зафіксована на стелах мережі ОККО, 36,99 грн/л. При цьому аналітики «НафтоРинку» дійшли ще одного висновку: пропан-бутанова суміш в Україні стала дорожчою, ніж в деяких країнах Європи.

Зокрема, в Польщі, Естонії, Литві та Латвії середня ціна газу на АЗС станом на початок грудня становила €0,72…0,80/л. Тож водієві тепер вигідніше заправитись на АЗС у Польщі, аніж в Україні після рекордного підняття акцизу на скраплений газ у вересні 2024 р. Крім згаданих країн, пропан-бутан дешевше, ніж в Україні, продається в Болгарії, Чехії, Словаччині та Румунії: €0,63…0,75/л.

Причиною такого рівня цін аналітики вважають введення рекордно високих в Європі ставок акцизу на LPG, які в Україні були запроваджені законом №11256-2, котрий набув чинності на початку вересня. Згідно з ним, акциз на скраплений газ буде збільшуватися до 2028 р. та врешті стане одним з найбільших у Європі — €250/1000 л або €463/т (вищий буде лише в Данії — €593/т).

Зростання акцизу на автогаз відбуватиметься за наступним графіком:

  • з 1 вересня 2024 р. — збільшено з 52 до 148 євро за 1000 л;
  • з 1 січня 2025 р. — 173 євро за 1000 л;
  • з 1 січня 2026 р. — 198 євро за 1000 л;
  • з 1 січня 2027 р. — 223 євро за 1000 л;
  • з 1 січня 2028 р. — 250 євро за 1000 л.

Тобто, навіть якщо не зміниться вартість цього виду пального на світових біржах, залишиться сталим курс гривні до іноземних валют, подорожчання LPG уже запрограмоване в законодавстві. Наступне збільшення цін слід очікувати після Нового року, й далі, згідно з графіком, що вище. При цьому, оскільки подорожчання «автогазу» не відбуватиметься синхронно з бензином, щоразу економічна доцільність використання пропан-бутанової суміші ставатиме все меншою, що своєю чергою відобразиться й на авторинку. https://eauto.org.ua/

Теги

Новости по теме